Internet pod kuratelou

18.11.2022

Kdo vlastní internet?

Kdo tedy vlastně vlastní internet? Na tuto otázku existují dvě odpovědi:

  1. Nikdo
  2. Spousta lidí

Pokud přemýšlíte o internetu jako o jednotné, jediné entitě, pak ji nikdo nevlastní. 

Existují organizace, které určují strukturu internetu a jeho fungování, ale nemají žádné vlastnictví nad internetem samotným. Žádná vláda si nemůže činit nárok na vlastnictví internetu, ani žádná společnost. Internet je jako telefonní systém - nikdo nevlastní celou věc.

Z jiného úhlu pohledu vlastní internet tisíce lidí a organizací. Internet se skládá ze spousty různých kousků, z nichž každý má svého majitele.

Je tedy zřemné, že to co zveřejníte na síti, je čistě Vaše věc a nikdo nemá právo Vás v tomto omezovat nebo dokonce blokovat Vaše myšlenky a vyjádření, protože jste to pouze Vy kdo je jejich vlastníkem. Samozřejmě, že je třeba určitý morální kodex, který má každý sám v sobě a tímto se řídí. 

Ovšem svoboda internetu má také své meze, ale tyto nejsou v možnosti přístupu k informacím a ani v možnosti zveřejnění čehokoli. Tyto meze jsou určeny pouze odpovědností za to co sám na internetu prezentuji. Mohou být věci, které jsou v rozporu se zákonem v zemi kde toto prezentuji, ale jinde jsou zcela legální. Je potom otázkou zda je toto vůbec přirozená cesta k transparentnosti internetu. 

Je jisté, že uvádět zprávy podněcující násilí, xenofobii, podporu hnutí potlačující občanské svobody a podobné názory směřující k násilí jsou nevhodné a mohou oslovit různé militantní skupiny. Nicméně tím, že je bude někdo blokovat se jich nezbavíme. Je třeba si k takovýmto tendencím vytvořit opoziční názor a vyvrátit jej jasnou argumentací. Tím, že zablokujeme doménu, tak naopak podnítíme zvědavost i těch, které by to jinak neoslovilo. 

Můžeme se setkat i s názory jako například zavedení trestu smrti, což je jedním z příkladů kdy slyšíme volání po nových pořádcích a režimu tvrdé ruky. I když je toto v rozporu s našimi zákony (v některých zemích ovšem trest smrti nadále existuje), nikdo se nad tímto nepozastavuje a nemluví o tom, že by toto mělo být trestným činem, neboť se jedná o přímé ohrožení života jedince.  A nikdo tyto zcestné výkřiky nenávisti na webu neblokuje. Každý kdo toto hlásá si v důsledku neuvědomuje, že se to bude týkat i jeho. Respektive si myslí, že se mu nic stát nemůže. Ovšem opak je pravdou. A justičních vražd jsme tu již v minulosti měli více než dost. 


Vlastnictví domény

Jakmile se osoba legálně zaregistruje pro doménové jméno a poskytne všechny relevantní osobní údaje akreditovanému registrátorovi, tato osoba vlastní práva k této webové adrese. Jsou výhradním vlastníkem této webové adresy a mají právo ji kdykoli prodat. 

Pokud Vám tedy kdokoli omezí nakládání s Vaší doménou, jedná se o porušení ústavních práv pokud se nejedná přímo o třestný čin, a to konkrétně: 

LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD

Článek 11 
(1) Každý má právo vlastnit majetek.  

Trestné činy proti majetku

§ 221Porušení povinnosti při správě cizího majetku z nedbalosti

(1) Kdo z hrubé nedbalosti poruší podle zákona mu uloženou nebo smluvně převzatou důležitou povinnost při opatrování nebo správě cizího majetku, a tím jinému způsobí značnou škodu, bude potrestán odnětím svobody až na šest měsíců nebo zákazem činnosti.

(2) Odnětím svobody až na tři léta bude pachatel potrestán,

a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 jako osoba, která má zvlášť uloženou povinnost hájit zájmy poškozeného, nebo

b) způsobí-li takovým činem škodu velkého rozsahu.

§ 228 Poškození cizí věci

(1) Kdo zničí, poškodí nebo učiní neupotřebitelnou cizí věc, a způsobí tak na cizím majetku škodu nikoli nepatrnou, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok, zákazem činnosti nebo propadnutím věci.



Omezení svobody slova pod skvostným názvem

Akční plán k Národní strategii pro čelení hybridnímu působení 


* Konsorcium vedené Univerzitou Karlovou uspělo se svou žádostí o zřízení regionálního hubu European * * Digital Media Observatory v Praze, který se bude zabývat problematikou dezinformací.
* Vytyčené úkoly:
* Posílit roli Odborné pracovní skupiny pro hybridní hrozby
* Zřídit funkci koordinátora agendy čelení hybridnímu působení
* Vytvořit národní síť vybraných expertů v oblasti čelení hybridnímu působení
* Začlenit mediální vzdělávání do strategií základních, středních škol  a mateřských škol
* Povinné školení pro úředníky státu a doporučené školení pro úředníky samospráv 
* Vytvořit jednotný mechanismus na celonárodní úrovni pro provádění pravidelného mapování 
* Vytvořit sadu doporučení v oblasti prověřování zahraničních investic pro soukromý sektor
* Zpracovat a předložit vládě návrhy změn právní úpravy pro posílení možností ČR čelit dezinformacím 

Ministerstvo vnitra avizovalo, že plánuje vznik zákona, který by řešil problematiku dezinformací ve veřejném prostoru. Šlo o reakci na rychlou blokaci takzvaných dezinformačních webů operátory a správcem domény.  
"Odkazovali jsme konkrétně na model, který využívá Litva. Jsou tam zohledněny dva z důležitých prvků, o kterých jsme mluvili. Jednak že o případných blokacích mají rozhodovat nezávislí úředníci. A že vše ještě musí schválit soud," říká s tím, že v Litvě posílá návrhy na blokování webů místní mediální regulátor.

Ministr vnitra Rakušan následně před novináři ČT návrh zákona obhajoval s tím, že představuje užitečný nástroj v boji s dezinformační scénou.   

Český návrh přitom nejenže nepočítá se zapojením soudu do řízení o zablokování webů, ale dokonce v něm chybí jakékoli časové omezení povinnosti web blokovat.

Definice Ministerstva vnitra: 

To, co rozumíme pod hybridní hrozbou, je primárně metoda, způsob, jakým je vedena konfrontace, respektive konflikt. Tento způsob vedení konfliktu představuje širokou, komplexní, přizpůsobivou a integrovanou kombinaci konvenčních a nekonvenčních prostředků, otevřených a skrytých aktivit, majících primárně charakter nátlaku a podvratné činnosti, které jsou prováděny vojenskými, polovojenskými a různými civilními aktéry. 

Nicméně připravovaný zákon míří především na blokaci různých domén, tak jak patolízalové z firmy NIC.CZ předvedli na pokyn Fialovy vlády za covidové hysterie. Tento zákon nemá zhola nic společného s hybridními hrozbami, tak jak jsou definovány zkratkou DIMEFIL, která zahrnuje následující dimenze moci:

D) diplomacie/politika - uplatnění vlivu a vyvíjení nátlaku ústy a činy oficiální politické reprezentace;
I) informace - sdělovací prostředky, sociální sítě a jiné prostředky šíření informací, jejich manipulativní využití, dezinformační kampaň a propaganda;
M) ozbrojené síly - může jít o otevřené použití jako výhružka (demonstrace vojenské přítomnosti a pohotovosti) či přímo bojové použití nebo o různé formy skrytého nasazení jednotlivců, malých skupin a infiltrace napadeného státu s jejich využitím;
E) ekonomika - různé formy nátlaku ekonomické povahy (uvalení cla, embarga, odepření dodávek surovin či energie, zákaz používání dopravní nebo přepravní cesty, destabilizace klíčových odvětví, podniků apod.);
F) finančnictví - destabilizace měny, trhu s akciemi a dluhopisy, bankovního sektoru, ovlivňování klíčových finančních institucí;
I) zpravodajství - aktivity zpravodajských služeb, špionáž, získávaní spolupracovníků (zejména státních či politických činitelů) k protistátní činnosti;
L) veřejný pořádek a právní stát - využití různých rozvratných činností útočících na hodnotové, právní a další aspekty společenského uspořádání, např. podněcování nepokojů v napadené zemi s využitím etnických, náboženských či sociálních dělících linií ve společnosti, nebo použití široké škály teroristických útoků a dalších typicky kriminálních metod (např. únosy, vydírání a zastrašování).

Skutečně si nedovedeme představit, jak může jakákoli doména zařídit uvalení cla nebo zakázat dopravní cesty?


Stylový byt © Všechna práva vyhrazena 2022
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky